• Athletic Skills Model (ASM)

    Kennismaking met Athletic Skills Model

    Waarom doen we het?

    De huidige jeugd en volwassenen zijn aanzienlijk minder fit en motorisch vaardig dan voorheen. Zij missen het plezier in bewegen. Het ASM geeft een andere betekenis aan beweegarmoede: We bewegen niet alleen te weinig, maar vaak ook te eenzijdig.  Het ASM is een praktisch en wetenschappelijk onderbouwd ontwikkelingsmodel voor alle bewegers. De unieke structuur brengt kwaliteit in een veelzijdige ontwikkeling. Dit zorgt voor betere prestaties, minder blessures, meer creativiteit en meer plezier!

  • Dit werd ook opgemerkt binnen het trainerscorps van S.V. Nieuwleusen en de Voetbalschool Nieuwleusen. Mede initiatiefnemer Wouter Tabbers heeft voor zijn afstudeerproject een nieuw jeugdplan ontwikkeld, mede gebaseerd op ASM. Een rode lijn in het plan is dat jonge spelers meer moeten bewegen op verschillende vlakken om overall beter te worden.

    In overleg met de Technische Commissie van S.V. Nieuwleusen is besloten om ASM een wezenlijk onderdeel te laten zijn van onze jeugdopleiding, met het oog op een betere motorische ontwikkeling van de jeugd. Het voordeel voor de jeugd is dat dit niet alleen in het voetbal tot zijn recht komt maar ook zeker in de algehele beweging.

  • Om het ontwikkelingsmodel ASM te integreren in de jeugdopleiding is het belangrijk om alle betrokkenen trainers maar ook stakeholders te informeren en kennis te laten maken met ASM.
    Als S.V. Nieuwleusen willen we onze jeugd kennis laten maken met de verschillende grondvormen van bewegen, ook wel genoemd "De schijf van bewegen" zoals hiernaast is weergegeven. Omdat wij een voetbalvereniging zijn, houden we het eerst bij de grondvormen van bewegen die al in het voetbal zitten. Tijdens informatiesessies reiken we onze trainers de beweegvormen aan, waar de trainers de komende tijd mee aan de slag kunnen tijdens hun training.

  • S.V. Nieuwleusen is trots te vermelden dat sinds begin 2022 we beschikken over een drietal coördinatoren die succesvol het certificaat “ASM-instructeur Advanced” hebben afgerond.

    Tijdens de opstartfase in de 2e helft van seizoen 2021-2022 wordt er op regelmatige basis  geëvalueerd waarna er voor het seizoen 2022-2023 een jaarplanning zal worden gemaakt om ASM in onze jeugdopleiding te implementeren.

  • Coördinatoren ASM

    Wouter Tabbers
    Heren 1 t/m 3
    Vrouwen 1 t/m 2
    Junioren: JO14/JO15/MO15/JO17/JO19

    Tom Vasse
    Pupillen: MO11/JO11/JO12/JO13

    Hanneke Tinholt – de Weerd
    Pupillen: Jong Oranje/JO7/JO8/JO9/JO10

  • Athletic Skill Model - Oefeningen (voorbeelden)

  • Gaan en Lopen

    Op het veld is een parcours met petjes uitgezet. De spelers moeten het parcours afleggen op aanwijzingen van de trainer. Over het gehele parcours liggen petjes aan de linkerkant, rechterkant en in de midden. Ook zie je verschillende kleuren petjes liggen. De trainer kan verschillende opdrachten meegeven die moet worden uitgevoerd bij de petjes. Het brein van de speler wordt aan het denken gezet, bij elke stap moet worden nagedacht welke handeling moet worden uitgevoerd.  

     

  • Stoeien, vechten, balanceren.

    Op het veld zijn verschillende kleuren hoepels neergelegd. De spelers moeten de oefening uitvoeren op aanwijzingen van de trainer. Op de foto houdt iedereen elkaar vast en mag je als spelers elkaar alle kanten op drukken om het elkaar zo lastig mogelijk te maken, echter moet je elkaar wel vast blijven houden. Als individu moet worden voorkomen dat je een stap zet in een hoepel, indien je een stap zet in een hoepel ben je af. Om het moeilijker te maken kan je als trainer per kleurhoepel ook nog verschillende regels meegeven. 

  • Gaan en lopen

    De speler loopt door de gehele loopladder met een opdracht. Voorbeelden van opdrachten: 
    Zet in elk vak 1, 2 of 3 stappen.

    1. Ga achteruit/zijwaarts door de loopladder met een bepaald aantal stappen per vak
    2. Handjeklap in elk vak
    3. Gooi bij elke stap in een vak een bal in de lucht

    Wanneer een opdracht goed wordt uitgevoerd, ga meteen door naar de volgende opdracht. De speler is ‘uitgeleerd’ en is toe aan een nieuwe uitdaging. Het brein van de speler wordt zodoende continu aan het werk gezet.

  • Stoeien, vechten, balanceren en vallen.

    Op het veld gaan de spelers stoeien met daarbij een bal in de midden. De spelers houden elkaar vast en mogen het elkaar zo lastig mogelijk maken om te zorgen dat de medespeler de bal aanraakt. Wanneer de bal wordt aangeraakt, heeft de andere speler gewonnen.

  • Rollen, duikelen, draaien, gaan en lopen.

    De spelers moeten gezamenlijk zowel kruipend als koppend de bal naar elkaar toe pass door de poortjes. Dit vergt enige flexibiliteit van de spelers. Het inzetten van je gehele lichaam wordt hier getraind.