• Leerlijn O7

    Kenmerken speler/speelster S.V. Nieuwleusen  PLEZIER staat bovenaan in deze leeftijdscategorie.

    Ze zijn snel afgeleid, kunnen zich niet zo lang concentreren en zijn vaak nog erg speels. Wat men dan vaak ziet is dat ouders langs de lijn meer verlangen van hun kind dan dat ze op dat moment kunnen. De bal is op deze leeftijd nog de grootste weerstand. Het belangrijkste voor deze kinderen is het plezier in het spel, van wedstrijd is nog nauwelijks sprake. Dat heeft allemaal te maken met gewenning, het voetbalveld, de bal, tegenstanders, maar ook het leren samen met elkaar het spel te spelen.

    Opbouw in opleiding

    Voor deze spelers/speelsters zijn een paar doelstellingen noodzakelijk;

    •        Gewenning; trainen (1 of 2x per week), wedstrijden (regionaal 4 tegen 4), teamsport etc.
    •        Het “de baas” worden over de bal
    •        Leren omgaan met de weerstanden in het spel (de bal, het veld, de tegenstander)

    Oefenstof (leerlijn 07 VTON)

    •         Dribbelen: Links en rechts
    •         Afkappen van de bal: Links en rechts/binnenkant voet + buitenkant voet
    •         Trappen: Links en rechts/binnenkant voet + wreef
    •         Aanname van de bal: Links en rechts/binnenkant voet
    •         Motoriek: ASM (Gaan en lopen, trappen, schieten en mikken, gooien, vangen, slaan en
              mikken, balanceren en vallen, ladder oefeningen)
    •         Partijspelen: Kleine teams, kleine velden, 3:1 goals
    •         Vormenpartijspel: 1:1/2:2/3:3/4:4

    Voetbaltermen

    •         Dribbelen
    •         Gaan scoren = aanvallen
    •         Bal afpakken = verdedigen
    •         Wisselen = wissel met een andere speler/speelster

    Coachen
    De rol van de trainer is belangrijk, positief coachen, laat kinderen ontdekken (vragen stellen aan de spelers/speelsters).  Blijven motiveren, simpel woordgebruik, helpend gedrag voor, tijdens en na de training en wedstrijd. Individuele aandacht. Ruimte laten voor de eigen ontwikkeling van de speler als individu. Vraag spelers of ze de uitleg begrijpen.

    Coachtermen:

    •        Als zij de bal hebben; “Probeer de bal weer af te pakken”
    •        Als wij de bal hebben; “Probeer een doelpunt te gaan maken”
    •        Na de wedstrijd elke speler/speelster complimenten geven over de inzet op het veld