• Voedingsbeleid Clubhuis S.V. Nieuwleusen

Voedingsbeleid volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines

S.V. Nieuwleusen heeft een clubhuis waar gezond eten gestimuleerd wordt, omdat dit bijdraagt aan een gezonde leefstijl van onze leden, vrijwilligers en gasten.

Wij vinden het belangrijk dat het aanbod én de uitstraling in het clubuis gezond is. Daarom werken we volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines zoals die zijn opgesteld door het Voedingscentrum. We maken hiermee de gezonde keuze de gemakkelijke keuze wanneer de klant een bestelling plaatst.

In ons clubhuis hanteren we de volgende basis:

In ons clubhuis wordt van elke productgroep minstens één betere keuze aangeboden:
    Binnen de verschillende aangeboden productgroepen (zoals dranken, brood, zuivel, etc.) bieden we in ons clubhuis minstens één betere keuze aan. Betere keuzes zijn door het Voedingscentrum gedefinieerd. In ons geval gaat het bijv. om popcorn, ontbijtkoek zero, meergranenbroodjes en Optimel drinken.

Op de opvallende plaatsen liggen betere keuzes
    In ons lubhuis hanteren we deze uitstralingspunten:

1. Op de opvallende plaatsen, bij het uitgestalde aanbod, staan alleen betere keuzes. De gezondere dranken staan bovenin de koeling, op de bar staan alleen producten uit de ‘Schijf van Vijf ‘ of dagkeuzes.
    2. Als we eten of drinken aanbieden bij de kassa, staan daar alleen de betere keuzes

In ons clubhuis wordt water drinken gestimuleerd
    In ons clubhuis is water altijd beschikbaar. Op de bar staat een kan met water met een smaakje, er zijn flesjes water te koop en je mag natuurlijk altijd om een glas (gratis) kraanwater vragen.

S.V. Nieuwleusen werkt structureel aan een gezond clubhuis
    Ieder jaar brengen wij het aanbod in ons clubhuis in kaart met de Kantine-scan. De uitkomst rapporteren we aan het bestuur. Ook worden wij met enige regelmaat door de organisatie TeamFit gecontroleerd . Zij controleren of wij ons daadwerkelijk aan de gestelde regels houden.

S.V. Nieuwleusen heeft hiermee het predikaat “Zilveren Kantine” behaald.

Onze ambitie
    Het is onze ambitie om de gezonde leefstijl op het gebied van voeding uit te bouwen en verder te optimaliseren aan de wensen van onze klant. Door op regelmatige basis de rapporten te evalueren kunnen verdere verbeteringen worden doorgevoerd.